ForKids.org.ua » Статті про дітей » План до казки: Як скласти, користь та зразки планів

План до казки: Як скласти, користь та зразки планів

Плани до казок, зразки та приклади

Читання представляє собою захоплюючий та корисний процес, але лише тоді, коли читач розуміє зміст тексту. Діти, які тільки вчаться читати, іноді не повністю розуміють прочитане через те, що їхня увага зосереджена на процесі читання, а не на змісті тексту. Проте із часом дитина вдосконалює свої навички читання і розуміння прочитаного.

Основна мета — навчити дитину визначати головну ідею тексту та здатність коротко описати його зміст.

Зміст статті: 

  1. План до тексту чи казки
  2. Навчить дитину складати структуру тексту!
  3. Як навчитися складати пункти плану?
  4. Чому важливо навчити дитину складати плани до казок?
  5. План до казки Рукавичка:
  6. План до казки Ріпка:
  7. План до казки Колобок
  8. Складний план до казки Казка «Яйце – райце»

План до тексту чи казки

План тексту — це послідовний перелік заголовків основних частин тексту. Для того щоб навчитися складати план, дитина має вміти структурувати текст, виокремлювати змістові частини та придумувати до них заголовки. Аби вибирати заголовки до кожної частини тексту, важливо вміти виділяти головне в кожній частині, знаходити опорні ідеї та ключові фрази. Видно, що складання плану — завдання непросте, особливо для юних читачів.

Навчить дитину складати структуру тексту!

Усі тексти, навіть ті, що найкоротші, мають свою власну структуру, у якій усі частини пов’язані між собою. Оскільки тексти можуть бути різними, їхні структури також відрізняються. Наприклад, якщо це текст-міркування чи наукова стаття, то він включатиме гіпотезу, доведення (аргументи) і висновок. У випадку тексту-опису структура буде включати загальне враження від предмету розповіді, опис того, що розповідається, і висновок. Структура тексту-розповіді включає розгортання подій, які відбуваються з героєм. 

Незалежно від типу тексту всі вони мають спільні структурні елементи:

  • Вступ (зачин)
  • Основна частина
  • Заключна частина (кінцівка)

Під час ознайомлення з текстом важливо звертати увагу саме на ці структурні елементи. Починайте розмову з дитиною, читаючи разом казки, оповідання чи прості історії. Після читання просіть дитину описати основні події і дати відповіді на питання:

  • Як почалася історія?
  • Як закінчилася історія?
  • Хто герой історії?
  • Де відбувалися події?
  • Коли відбувалися події?
  • Що найважливіше трапилося з героями?

Такі питання можна задавати навіть маленьким дітям. Після читання казки обговоріть із ними, хто в ній герой і злодій, як почалася історія і чим закінчилася. Відповіді на такі запитання допоможуть сформувати в дитини розуміння того, що в кожній історії є початок, кінець і головна частина.

Для розвитку навичок усвідомленого читання важливо навчати дитину відповідати на питання до тексту. Це можна робити, пропонуючи тестові завдання після читання, користуючись готовими оповіданнями про квіти та відповідними запитаннями або читаючи та обговорюючи історії про тварин. Поступово можна навчити дитину самостійно ставити запитання до тексту, розвиваючи навички виділення основних ідей та переказу змісту. Важливо пояснити, що всі тексти мають вступ, основну частину й заключну частину, які часто виділені абзацами в коротких текстах.

Як навчитися складати пункти плану?

Навчання складанню пунктів плану вимагає деякої вправності. Для того, щоб створити план, необхідно підібрати заголовок до кожної основної частини тексту, а потім пронумерувати їх у послідовності. Кількість пунктів плану залежить від розміру тексту — у коротких текстів їх може бути три, у більш розгорнутих — чотири або більше. Інколи корисно сформулювати пункти плану у вигляді питань, на які відповіді розкривають головну ідею тексту. Важливо, щоби план відображав логічну послідовність основних ідей.

Спробуйте розпочати складання плану з дуже простих казок, таких як «Колобок», «Ріпка» чи «Рукавичка». 

Ці казки мають лаконічну ритмічну структуру, що полегшує відстеження логічних блоків казкового сюжету для дитини.

Чому важливо навчити дитину складати плани до казок?

Навчити дитину створювати план до прочитаного тексту — важке, але важливе завдання. Це вдосконалює навички виділення головного та розуміння структури тексту. Знання цих навичок корисне для подальшого розвитку навичок переказу текстів, що у свою чергу важливо для розвитку мовлення, критичного мислення та осмислення інформації.

Практичні здібності в роботі з текстами також будуть корисні при написанні власних творів та текстів.

Щоб допомогти дитині розвивати навички роботи з текстами, регулярно обговорюйте прочитані книги, ставте питання до тексту та міркуйте вголос. Звертайте увагу на основні ідеї та діліться враженнями від прочитаного. Це не лише розвиває читацькі навички, але й робить читання захоплюючим процесом.

Важливо пам’ятати, що мета читання — не лише покращення навичок автоматичного читання. 

Кожна книга повинна бути джерелом відкриттів, знань і натхнення. Секрет у тому, щоби показати дітям, що книга може розкрити цілий світ та ще більше (оскільки світ фантазії необмежений), і тоді читання стане невід’ємною частиною їхнього життя. Не треба намагатися збільшити обсяг прочитаного, головне — навчити дитину читати уважно та розсудливо.

Зразки планів до казок:

План до казки Рукавичка:

  1. Дід загубив рукавичку в лісі.
  2. Рукавичка стала хатинкою для звірів: мишки, жабки, зайчика, лисички, вовчика, кабана та ведмедя.
  3. Звірі жили в рукавичці дружно та затишно, але дуже тісно.
  4. Собачка діда знайшла рукавичку та залякала звірів своїм гавкотом.
  5. Звірі вирвалися з рукавички та розбіглися по лісу.
  6. Дід прийшов та забрав свою рукавичку.

План до казки Ріпка:

  1. Дід посадив ріпку на городі.
  2. Ріпка виросла велика-превелика.
  3. Дід хотів вирвати ріпку, але не зміг.
  4. Дід покликав бабу, онука, собаку, кицю та мишку допомогти йому.
  5. Всі разом потягли ріпку, але вона не зрушилася.
  6. Прийшла комашка і доторкнулася до ріпки.
  7. Ріпка вирвалася з землі і всі впали.

План до казки Колобок

  1. Дід та баба посадили колобок на вікні.
  2. Колобок відкотився від них та побіг дорогою.
  3. Колобок зустрів зайця, вовка, ведмедя та лисицю, які хотіли його з’їсти.
  4. Колобок співав їм пісеньку та втік від них.
  5. Лисиця залоскотала колобка та з’їла його.

Складний план до казки Казка «Яйце – райце»

І. Маленьке зернятко – причина великої війни.

1. Цар птиця-жайворонок та цариця миша ділять врожай.
2. Війна між тваринами через зайве зернятко.
3. Цариця перемогла царя.

ІІ. Зустріч орла та стрільця.

1. Стрілець тричі цілиться в безкрилого орла.
2. Стрілець допомагає орлу.
3. «Ніхто нікому не винний».
4. Яйце-райце – подяка Орла за допомогу.

ІІІ. Зустріч стрільця зі змією.

5. Стрілець випадково розбиває яйце.
6. Змія заганяє скот в яйце.
7. Обіцянка стрільця.

ІV. Зміїна дочка допомагає синові стрільця.

8. Син стрільця змушений піти до змії.
9. Непосильні завдання для парубка.
10. Обіцянка парубка одружитися.
11. Допомога зміїної дочки.
12. Змій та змія женуться за втікачами.
13. Загибель змії.

V. Парубок одружується зі своєю рятівницею

14. Прохання зміїної дочки.
15. Син стрільця повертається додому.
16. Парубок нехтує проханням зміїної дочки.
17. Голуб та голубка нагадують про зміїну дочку.
18. Одруження сина стрільця зі своєю рятівницею.

Вам сподобалося?

Натисніть на зірочку, щоб оцінити!

Середня оцінка: 5 / 5. Кількість голосів: 1

Голосів поки немає! Будьте першими, хто поставить оцінку!

Навігація по записам:

Поділіться або збережіть собі цей запис: